زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


عزاداری؛همراه با طبل و دمام :

ممدوح یا مذموم؟

اشاره

طبل و دمام از آلات موسیقی و جزء سازهای کوبه ای هستند که در جنوب ایران (برازجان و بوشهر) رایج و در مراسم عزاداری از دیر باز مورد استفاده قرار می گرفته اند.

چند سالی است یکی از مداحان مشهور کشوری در تهران نیز مبادرت به خواندن با همراهی طبل و دمام نموده و این موضوع اخیرا به شهرستان ها نیز سرایت کرده است و در ایام فاطمیه دوم امسال در یکی از هیأت های مطرح شهرمان فسا،شاهد اجرای نوحه سرایی با طبل و دمام توسط یکی از مداحان بزرگوار شهرستان بودیم.

این موضوع بالطبع موافقان و مخالفانی دارد و این نوشتار با نگاه و رویکردی متفاوت به واکاوی این موضوع می پردازد.

طبل و دمام از نگاه فتوا

معمولا اولین دلیل موافقان استفاده از طبل و دمام در عزاداری ها؛ نظر موافق برخی از مراجع عظام تقلید در این باره است.

مراجعه به فتاوای حضرات مراجع نشان می دهد که هیچ کدام از آن بزرگواران،بی قید و شرط استفاده از طبل و دمام را جایز ندانسته اند.

حضرات آیات عظام بروجردی(ره)؛ تبریزی(ره)، وحید خراسانی و صافی گلپایگانی مطلقا استفاده از طبل و دمام را جایز نمی دانند.

حضرت آیة الله صافی تأکید دارند که مجالس عزای اهل بیت(ع) باید ساده و بی پیرایه و به دور از آلات موسیقی برگزار گردد.

بیشتر مراجع بزرگوار استفاده از طبل و دمام را به شرط این که از آلات لهو و لعب محسوب نشوند؛استفاده از آنها وهن مذهب نباشد و به طور متعارف و برای هماهنگی دسته جات استفاده شود بلا مانع می دانند(حضرات آیات امام خمینی"ره" ؛مکارم شیرازی،سید صادق شیرازی و...)

رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این پرسش که:

استفاده از ادوات موسیقی (محلی یا غیر آن) نظیر طبل،سنج،دمام و...برای عزاداری ابا عبدالله(ع) در هیأت ها چه حکمی دارد؟

کلامی تأمل برانگیز می فرمایند:

استفاده از آلات موسیقی ،مناسب با عزاداری سالار شهیدان(ع) نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود.البته استفاده از طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد.

لازم به ذکر است بنا به نقل پایگاه اطلاع رسانی (شیعه آنلاین

 shia-onlini.ir ) رهبر انقلاب در دیداری که با همان مداح مطرح کشور داشته اند به ایشان تذکر داده اند که از طبل و دمام استفاده نکن و ایشان نیز پذیرفته اند.

لزوم حفظ شأن اهل بیت(ع) در مجالس

از بحث فقهی موضوع که بگذریم؛ به راستی آیا با توجه به سیره اهل بیت(ع)،استفاده از آلات موسیقی با شأن اهل بیت(ع) و مجالس منتسب به آن بزرگواران همخوانی دارد؟

آیا ما می توانیم به بهانه رونق بخشیدن به محافل اهل بیت(ع) و جذب مخاطب به هر وسیله ای متوسل شویم؟ و آیا هدف؛ وسیله را توجیه می کند؟

دغدغه های استاد شهید مطهری (ره) را در (حماسه حسینی) فراموش نکنیم و باور کنیم فردای قیامت ما را به خاطر (گریه نکردن مردم) بازخواست نمی کنند ولی به چه وسیله ای (چه از جهت محتوا و سبک و چه از جهت نوع برگزاری مراسم) مردم را گریاندیم و مجلس عزای اهل بیت(ع) را رونق بخشیدیم، باید پاسخ گو باشیم.

گاهی استدلال می شود که برای جذب جوانان به مجالس اهل بیت(ع) باید به شیوه ها و سبک های نو متوسل شد؛آری اما به چه قیمتی؟ و آیا فراوانی و تنوع این سبک ها چه میزان به معرفت بخشی در مخاطبان مؤثر بوده است؟

کلام رهبر انقلاب باید سرلوحه کار مداحان و متولیان هیأت ها قرار گیرد:

(استفاده از آلات موسیقی ،مناسب با عزاداری سالار شهیدان علیه السلام نیست...)

فرهنگ عزاداری و رسالت مداح

محبت مردم ولایتمدار ایران به اهل بیت(ع) و تلاش آنها در جهت تعظیم شعائر الهی؛ در هر منطقه از کشور اسلامیمان فرهنگی را در عرصه مراسم مذهبی ایجاد کرده که (فرهنگ عزاداری) بخشی از آن فرهنگ مقدس محسوب می شود.و ساکنان هر بخش از ایران اسلامی به گونه ای متفاوت با دیگران عزاداری می کنند و آنچه مهم است – چنان که پیشتر اشاره شد – هماهنگ بودن این فرهنگ ها با شرع مقدس و شأن والای اهل بیت(ع) می باشد.

بی تردید بزرگترین وظیفه و رسالت در حفظ این میراث های مقدس فرهنگی در هر شهر و دیار؛ ابتدا به عهده مداحان اهل بیت(ع) است. مداحان اهل بیت(ع) به عنوان پرچمداران فرهنگ تعظیم شعائرالله؛ مسئولیتی بزرگ را پذیرفته اند و باید با آگاهی؛روشن بینی و اخلاص در انجام این رسالت مهم گام بردارند.

گاه شاهد هستیم که برخی مداحان به واسطه تقلید از مداحان مشهور در یک شهر و دیار به ترویج سبکی پرداخته اند که مردمان آنجا به سختی با آن سبک ارتباط برقرار می کنند.

البته این مطلب منافاتی با نوآوری و ابتکار ندارد و مداحان هوشمند می توانند ضمن ارائه سبک های نو و هماهنگ با شأن اهل بیت(ع) به حفظ فرهنگ عزاداری و سبک سنتی شهر و دیار خود بپردازند.

تأثیر کاربردی مجالس اهل بیت(ع) در زندگی؛فضیلت فراموش شده

متأسفانه بسیاری از مداحان و متولیان هیأت ها فراموش کرده اند که والاترین هدف از تشکیل مجالس اهل بیت(ع) ؛ تأثیر کاربردی سیره اهل بیت(ع) در زندگی ماست.

شعار (عزاداری را زنده نگه داریم) شعار مهمی است؛اما مهم تر از آن شعور(عزاداری ما را زنده نگه دارد) است و این هر دو باید سرلوحه کار قرار گیرد.

نتیجه ی این که فقط بخواهیم (عزاداری را زنده نگه داریم) این است که برای تحقق این امر و جذب مخاطب به هر وسیله ای متوسل می شویم:

از گدایی سبک و آهنگ از خوانندگان مبتذل تا هروله و (شور)های بدون (شعور)؛ از تکرار نامناسب نام (حسین) تا ورود اشعار موهن و غلو آمیز به عرصه مداحی و از ارائه روضه های بی سند تا استفاده از طبل و دمام و...

خداوند همه خادمان به قرآن و اهل بیت(ع) را سلامت؛توفیق، روشن بینی و آگاهی عنایت فرماید.

پی نوشت:

یک نکته تخصصی

بررسی های نگارنده این سطور که خود دستی در مداحی دارد نشان می دهد که همراهی طبل و دمام؛ القا کننده حالتی حماسی به مخاطب است. اما بیشتر شعرهایی را که با همراهی طبل و دمام شنیده ام کمتر حالت حماسی دارد و بیشتر بیان کننده مصائب هستند:

مشکی به دوش و روی مرکب

ناگه عمودی روی سر آمد...

 
[ یک شنبه 24 فروردين 1393 ] [ 18:24 ] [ محمدحسین تقوایی ]

 

فسا : امروز؛ به روایت تصاویر

باز این چه شورش است...امروز عاشورای فاطمی است؛روز بی مادری شیعه...

همه آمده اند تا از کوثر محبت فاطمی سیراب شوند؛از مسجد جامع تا شاهزاده قاسم(ع) غم بی مادریمان را ندبه خواندیم:

 

 

مگر می شود عزای مادر بدون یاد ارباب؟

 

پرچم ارباب ما از همه بالاتر است:

 

 

 

 

در بیت الحسن(ع) فضائل فاطمی را شنیدیم و بر مظلومیت مادرمان  گریستیم:

 

 

 

 

 

 

من از کودکی عاشقت بوده ام:

 

 

 

 

 

[ جمعه 15 فروردين 1393 ] [ 6:50 ] [ محمدحسین تقوایی ]

سرور بانوان عالم کیست؟

 

 حضرت زهرا(س) یا حضرت مریم(س)؟

 

(سیدة نساء العالمین) از القاب مشهور حضرت زهرا(س) است که این لقب برتری آن حضرت بر تمام زنان عالم متذکر می شود.در روایات بسیاری از حضرات معصومین (ع) حضرت زهرا(س) به این عنوان معرفی شده اند.( به عنوان نمونه ر.ک: الوسوعة الکبری عن فاطمة الزهرا تألیف اسماعیل انصاری زنجانی جلد 19 فصل اول )

از طرفی قرآن در آیه 42 سوره آل عمران؛حضرت مریم(س) را به عنوان (برترین زن عالم) معرفی می نماید:

و اذ قالت الملائکة یا مریم ان الله اصطفیک و طهرک واصطفیک علی نساء العالمین

(و "به یاد آور" هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته و بر تمام زنان جهان برتری داده است)

بیشتر مفسران شیعه در تفسیر این آیه معتقدند که برتری مریم(س) فقط بر زنان هم عصر خودش بوده است و برای اثبات برتری حضرت زهرا(س) بر تمام زنان عالم به احادیث منقول از امامین صادقین(ع) متوسل می شوند.از جمله آن احادیث؛حدیثی است از امام صادق(ع) در تفسیر نور الثقلین جلد اول صفحه 336 که این حدیث را علامه مجلسی نیز در جلد دهم بحارالانوار صفحه 24 نقل کرده است:

اما مریم کانت سیدة نساء زمانها اما فاطمة فهی سیدة نساء العالمین من الاولین و الآخرین

(اما مریم برترین بانوی زنان زمان خود بود ولی فاطمه"س" بانوی همه بانوان جهان از اولین و آخرین آنهاست.)

در تفسیر نمونه جلددوم صفحه 410 در تفسیر کلمه (العالمین) آمده است:

(...کلمه "العالمین" نیز هیچ گونه منافاتی با این سخن ندارد؛زیزا این کلمه در قرآن و عبارات معمولی به معنای مردمی که در یک عصر و زمان زندگی می کنند آمده است...)

تا آنجا که نگارنده این سطور به تفاسیر شیعه مراجعه کرده است هیچ یک از تفاسیر معتبر (برتری حضرت فاطمه"س" را بر تمام زنان عالم) به شیوه قرآن با قرآن مورد بررسی قرار نداده اند و چنان که ذکر شد همه مفسران برای اثبات این موضوع به احادیث متوسل شده اند و بدیهی است که بحث و جدل با مغرضان و مخالفان از طریق حدیث سودی ندارد و آنها را قانع نمی کند.

پژوهشگر فرهیخته حوزه علوم قرآنی و حدیث؛جناب دکتر ولی الله نقی پورفر در کتاب تحقیقی-علمی (بررسی شخصیت اهل بیت"ع" در قرآن به روش قرآن به قرآن) با نگاهی تازه به این موضوع پرداخته و به شیوه تفسیری قرآن با قرآن؛برتری حضرت زهرا(س) را بر تمام زنان عالم اثبات نموده اند. (ر.ک: بررسی شخصیت اهل بیت"ع" در قرآن به شیوه قرآن به قرآن؛دکتر ولی الله نقی پورفر؛انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی؛چاپ دوم؛1380؛صص 90 تا 93)

از دیدگاه ایشان در آیه 42 سوره آل عمران؛این که منظور از تعبیر (نساء العالمین)،همه زنان اولین و آخرین باشند،نه تنها دلیلی بر آن نیست بلکه قرائن متقن قرآنی برتر از حضرت مریم(س) را به ما معرفی می نماید.

در آیه 43 سوره آل عمران و در ادامه بحث برتری مریم(س) بر بانوان عالم؛ می خوانیم:

یا مریم اقنتی لربک واسجدی وارکعی مع الراکعین

(ای مریم! برای پروردگارت فروتن و مطیع باش و سجده نمای و با کرنش کنندگان کرنش نمای)

درباره (معیت مریم با رکوع کنندگان) نظرات تفسیری مختلفی مطرح شده است؛ برخی مقصود از آن را پیوستن مریم(س) به نماز جماعت می دانند(که صاحب مجمع البیان آن را رد می کند)،بعضی گفته اند که یعنی همانند رکوع کنندگان در برابر خدا رکوع کن(نظر مرحوم طبرسی در مجمع البیان)و...

آنچه مسلم است در قرآن امر به (معیت با رکوع کنندگان) در دو جا آمده است که در هر دو جا نیز بحث (برتری) مطرح است؛یکی همین آیات مورد بحث و دیگری آیات 43 تا 47 سوره بقره که در آنجا نیز بحث (برتری بنی اسرائیل بر تمام امت ها) مطرح است.

 موضوع (معیت با رکوع کنندگان) که صرفا در همین دو مورد در قرآن آمده است برای جلوگیری از توهم برتری مطلق آنان می باشد.

به شهادت آیه ولایت(آیه 55 سوره مائده)؛مقصود از رکوع کنندگان،اهل بیت(ع) می باشند:

انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم راکعون(55 مائده)

امر به حضرت مریم(س) نسبت به معیت با رکوع کنندگان؛دلالت بر بر برتری مقام رکوع کنندگان(اهل بیت"ع") نسبت به مقام حضرت مریم(س) دارد و اگر چنین نبود،امر به معیت موضوعیتی نداشت و قدر متیقن از حضور زنان در عنوان خاص (اهل بیت"ع")؛ به اتفاق شیعه و سنی،وجود مقدس حضرت زهرا(س) می باشد. پس حضرت زهرا (س) برتر از حضرت مریم(س) و مطلقا سرور بانوان اولین و آخرین می باشد واین همان چیزی است که در احادیثی که ذیل تفسیر این آیات آمده است.

ذکر شخصیت حضرت مریم(س) در قرآن؛ در حقیقت مقدمه شناخت شخصیت حضرت زهرا(س) می باشد؛آنجا که زکریای نبی(ع) از عظمت مقام مریم(س) به حیرت دچار می شود(ر.ک : آیه 37 آل عمران)؛دیگر سخن گفتن از حضرت زهرا(س) چگونه است؟

افتخار مریم(س)؛مادری حضرت عیسی روح الله(ع) است و حضرت زهرا(س) مادر حسنین(ع) که به شهادت شیعه و سنی،سرور جوانا اهل بهشت اند.

و این چنین است که به دلالت منابع شیعه و سنی؛فرزند مریم عذزا(س) در معیت فرزند زهرا(س)- حضرت ولی عصر"عج"- خواهد بود؛هم چنان که مریم(س) نیز امر به معیت با حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) شده است:

یا مریم اقنتی لربک واسجدی و ارکعی مع الراکعین

[ چهار شنبه 13 فروردين 1393 ] [ 10:31 ] [ محمدحسین تقوایی ]

معرفی کتاب

(زندگانی فاطمه زهرا "ع" )

اثر محمد قاسم نصیرپور

 

(...مورخ معروف اهل سنت ابن قتیبه دینوری-متوفای 286ه.ق- می نویسد عمر به ابوبکر گفت:بیا(برای عیادت) به حضور فاطمه(س) برویم،به درستی که ما او را به خشم آوردیم.

 

آنگاه هر دو به سوی خانه فاطمه(س) رفتند و از فاطمه(س) اجازه حضور خواستند،فاطمه(س) به آنها اجازه نداد،آنان نزد علی رفتند و او با فاطمه(س) صحبت کرد و سپس آنان را به خانه حضور فاطمه(س) برد .هنگامی که نشستند زهرا(س) صورت خود را از آنان برگردانید و رو به دیوار کرد.آنان سلام کردند اما فاطمه(س) پاسخشان را نگفت...)

 

آنچه از نظر گذشت منتخبی بود از کتاب تحقیقی-علمی (زندگانی فاطمه زهرا"ع" ) اثر حجت الاسلام محمد قاسم نصیر پوراز انتشارات دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.

 

 

 

بی تردید این کتاب و کتاب زندگانی حضرت فاطمه(س) از دکتر سید جعفر شهیدی را می توان از تحقیقی ترین منابع در این حوزه دانست.

 

کتاب (زندگانی فاطمه زهرا"ع") تألیف محمد قاسم نصیرپور که مزین به مقدمه و تقریظ مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) می باشد؛به بررسی و تحلیل زندگی بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا(س) پرداخته و به ویژه وقایع بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) مانند سقیفه بنی ساعده،هجوم و احراق بیت حضرت زهرا(س)،غصب فدک،خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد مدینه(=خطبه فدکیه) را از منابع شیعه و سنی مورد بازخوانی و تحلیل قرار داده است.

 

نویسنده در پیشگفتار کتاب می نویسد:

 

(...این کتاب با شتابزدگی نگاشته نشده است و از این رو بر پایه قدیمی ترین و معتبرترین اسناد استوار است.به علاوه تنها بیان واقعه نیست بلکه به تجزیه و تحلیل وقایع می پردازد...)

 

نویسنده در نگارش این اثر تحقیقی به 115 منبع معتبر از کتب تاریخی و روایی شیعه و سنی مراجعه نموده است. صحیح بخاری،مسند احمد بن حنبل،سنن ابی داود،صحیح ترمذی،الامامة و السیاسة ابن قتیبه دینوری، تاریخ یعقوبی،تاریخ الامم و الملوک طبری،بلاغات النساء طیفوری،شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید،تفسیر الدر المنثور سیوطی و... از جمله منابع مرجع این کتاب از بزرگان اهل تسنن است. اصول کافی،امالی شیخ طوسی و شیخ مفید،تفسیر مجمع البیان طبرسی،الغدیر علامه امینی،منتهی الامال محدث قمی، و تفسیر المیزان علامه طباطبایی و... نیز از مهم ترین منابع شیعی این کتاب ارزشمند می باشند.

 

این کتاب در ده فصل و 160 صفحه نگاشته شده و از منابع مهم و معتبر تاریخ اسلام به ویژه زندگی حضرت زهرا(س) محسوب می گردد.

 

[ سه شنبه 12 فروردين 1393 ] [ 13:54 ] [ محمدحسین تقوایی ]

گزارشی از نشست هماد(انجمن) نویسندگان فسایی

سومین نشست هماد( انجمن )

نویسندگان؛مترجمان،مؤلفان و پدید آورندگان آثار هنری فسایی امروز صبح در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا برگزار شد.

(از راست: آقایان کرامت الله کشاورزی،عبدالرضا و عباس بردبار از پیش کسوتان فرهنگی و اهل قلم)

 

 این گردهمایی با تلاوت آیاتی از قرآن کریم (و البته با تأخیر!) و پخش سرود افتخار آفرین جمهوری اسلامی آغاز شد و تا اذان ظهر ادامه یافت.

 

اگر چه این نشست فرصت مغتنمی بود برای دیدار مجدد فسایی های اهل قلم و نیز بازدید از نمایشگاه آثار نوشتاری آنها؛اما متأسفانه به دلیل تأخیر در شروع برنامه و عدم مدیریت زمان توسط برخی از سخنرانان ،فرصت انجام انتخاب هیأت مدیره انجمن فراهم نشد و به گردهمایی بعدی موکول گردید.

 

از ویژگی های ارزشمند این نشست،مجری توانای آن یعنی استاد جواد جعفری فسایی(سها) بود که با قرائت سروده هایی از خودشان و سایر شاعران صاحب ذوق فسایی؛حال و هوایی شاعرانه و بهاری به این نشست بخشیدند.

 

اولین سخنران این نشست فرهنگی ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فسا جناب رحمانی بود که ضمن خیر مقدم به اصحاب قلم؛و تأکید بر این موضوع که باید حاصل چنین نشست هایی شناختن و شناساندن بزرگان فسا به نسل امروز از طریق برگزاری همایش های بزرگداشت آنها باشد؛مژده برپایی همایش بزرگداشت دو چهره برجسته فسا مرحوم حضرت آیت الله حاج میرزا محمود نظام(ره) و مرحوم حجت الاسلام میرزا محمد جعفر فاخری فسایی(شاعر ؛نوحه سرا ،خطیب و دانشمند برجسته فسا) را در اردیبهشت ماه امسال را دادند.

 

دیگر سخنران این محفل فرهنگی؛عضو هیأت مؤسس این انجمن جناب آقای جلیل رضا زاده بودند که ضمن ارائه گزارش از فعالیت های جاری و آتی انجمن،به ذکر نکات قوت اهالی قلم فسایی و تأثیرگزاری آنها در عرصه اندیشه و فرهنگ اشاره کردند.

 

(از راست: دکتر محسن تهمتن، ابوالقاسم آوند و سید مجتبی حسینی ارسنجانی لز نویسندگان و هنرمندان فسایی)

 

در طول این نشست سه چهره پیش کسوت اهل قلم آقایان دکتر اصغر مصلح و دکتر غلام حسین بردبار و خانم زیبا فلاحی در جایگاه ویژه نشست حاضر بودند و هر کدام به ایراد سخن پرداختند.

 

(خانم زیبا فلاحی،دکتر بردبار و دکتر مصلح از پیش کسوتان اهل قلم در جایگاه ویژه)

 

آقایان کشاورزی؛محب زاده،حسینی ارسنجانی،عزیزی،نوری(عضو هیأت مؤسس)،محمدی(رئیس شورای اسلامی فسا)،رحمدار(عضو هیأت مؤسس)؛پاک آیین و خانم دکتر عباس نژاد به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

 

(آقایان مطبوعی"شاعر اهل بیت و نویسنده" ؛امینی نژاد"نویسنده و رئیس آموزش و پرورش فسا در تصویر دیده می شوند.)

در این جلسه از سوی هیأت مؤسس انجمن نویسندگان فسایی به اداره فرهنگ و ارشاد و نیز شورای اسلامی شهرستان فسا پیشنهاد شد تا چنین روزی را به عنوان (روز فرهنگ فسا) نامگذاری نمایند.

برپایی نمایشگاه آثار نوشتاری منتشر شده نویسندگان فسایی و پخش کلیپ پیرامون این آثار از مهم ترین برنامه های جنبی این نشست بود که مورد توجه و استقبال قرار گرفت.  

 

 

 

 

[ پنج شنبه 7 فروردين 1393 ] [ 17:28 ] [ محمدحسین تقوایی ]

تعطیلات نوروز فرصتی فراهم شده است تا بیشتر با استاد سخن سعدی بزرگ مأنوس باشم. امروز این غزل زیبای سعدی را بازخوانی می کردم و آنقدر مسحور و فریفته زیبایی های آن شدم که حیفم آمد شما دوستان صاحبدل را در این لذت شریک نسازم.این غزل زیبا تقدیم به شما فرهیختگان صاحبدل:

 

تا کی روم از عشق تو شوریده به هر سوی

تا کی دوم از شور تو دیوانه به هر کوی

صد نعره همی‌آیدم از هر بن مویی

خود در دل سنگین تو نگرفت سر موی

بر یاد بناگوش تو بر باد دهم جان

تا باد مگر پیش تو بر خاک نهد روی

سرگشته چو چوگانم و در پای سمندت

می‌افتم و می‌گردم چون گوی به پهلوی

خود کشته ابروی توام من به حقیقت

گر کشتنیم بازبفرمای به ابروی

آنان که به گیسو دل عشاق ربودند

از دست تو در پای فتادند چو گیسوی

تا عشق سرآشوب تو همزانوی ما شد

سر برنگرفتم به وفای تو ز زانوی

بیرون نشود عشق توام تا ابد از دل

کاندر ازلم حرز تو بستند به بازوی

عشق از دل سعدی به ملامت نتوان برد

گر رنگ توان برد به آب از رخ هندوی

   

 

[ دو شنبه 4 فروردين 1393 ] [ 15:50 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب